klik laju laju laju

Tuesday, January 19, 2010

:: MentaranG ::

Selalunye aku tgk tv or tgk gambar or dgr org2 bercerita pasal
mentarang ni..luckily ucu aku baru balik dr Melaka last week...
so die bwk buah tangan la utk family aku..die beli mentarang ni la..




ape lagi,,,dgr je die beli mentarang, cam tak sabar je nak rase...
macamane rase die ek...
basuh bersih2, tu yg putih melapak tu..hehehe..then ketuk kan serai & cili api sket..
then rebus je..tak yah letak air & tak yah letak garam..
aku mula2 tu cam pelik gak..cane nak rebus kalau tak letak air..betul tak??
tp bile direbus, mentarang ni mengeluarkan byk sgt air..dan rs masin yg semulajadi..ye la dh duk dlm laut kan..
dh tentu2 la air masin...

rasa mentarang ni mmg sedap..isinye sgt penuh, lebih sedap dr lala..
sgt puas hati bile dpt rase sendiri mentarang ni...yeahaaaaaa..

p/s : korang mesti dh rase kan??..

~till now


3 comments:

kakchik said...

salam nyza. kakchik tak pernah lagi makan mentarang ni tapi cara memasaknya tu selalu kakchik buat menggunakan udang, ikan sepat, sotong, ketam dan kepah. sedapnya... macam boleh rasa je kemanisan air/kuah seafood tu

ita cutevirus said...

nyza,

mentarang memang sedap... kalo bakar lagi sedap... cicah ngan air asam... hhhmmm nyaman...

Chempaqa said...

salam..
sy slalu balik kg kat sabak bernam..along the way tuh..mmg banyak mentarang..
i slalu masak spicy sweet sour-mmg trangkatlah..